227 226 00

Spørsmål og svar: dukaPRO

Bli klokere på dukaPRO


Her kan du blant annet bli litt klokere på dukaPRO og hvordan automatisk sikkerhetskopiering fungerer. Ta gjerne tak i oss på 227 226 00 eller send en e-post til kundeservice@duka.no, hvis du har spørsmål som ikke ble besvart her.

IT-support

Hva betyr fjernsupport?

Hvis det er noe på din datamaskin, som plager, og du trenger en hjelpende hånd, så kan vi blant annet hjelpe deg videre ved hjelp av fjernsupport. Det foregår ved, at vi sender en ’melding’ til din datamaskin, hvor vi spør, om vi får styre den fra vår datamaskin. Hvis du aksepterer, har våre IT-supportere mulighet for å fjernstyre din datamaskin - mens du ser på det. Du kan til hver en tid stenge forbindelsen, og det er ikke mulig for oss å logge på din datamaskin, med mindre du aktivt tillater det.

Ved fjernsupport – hvordan oppretter dere forbindelse til min datamaskin?

Vi bruker TeamViewer til å opprette forbindelse mellom vår datamaskin og din datamaskin. TeamViewer er allerede installert, når du mottar din Trygghetspakken.

Bemerk, at du ikke selv skal oppdatere Teamviewer til den nyeste versjon, da vi bruker Teamviewer 9 som allerede er installert på alle Trygghetspakken datamaskiner.

Hvilke spørsmål kan jeg stille til deres IT-support?

Du kan spørre om alt. Det finnes ingen dumme spørsmål – bare dumme svar. Vi holder, det vi lover, og vi holder på til det virker. Hvis ikke vi kan fikse det med det samme, så lar du bare datamaskinen stå på, mens vi jobber videre på den. Når vi er ferdige, ringer vi tilbake til deg og forteller, hva vi har fikset og hvordan.

Når kan man ringe til IT-supporten?

Vi har åpent mandag-torsdag fra kl. 09.00 – 15.30 og fredager fra kl. 09.00 – 15.00. Du kan ringe til oss på telefonnummer 227 226 00 eller skrive til oss på kundeservice@duka.no. Så fikser vi det for deg.

Automatisk oppdatering

Hvilke programmer oppdateres automatisk via Duka?

Vi opdaterer automatisk de tredjepartsprogrammene, som var installert på forhånd, da du mottok den. For en god ordens skyld får du her listen med de programmene, vi automatisk oppdaterer:

  • Java
  • Adobe Reader
  • Adobe Flash
  • Skype
  • Teamviewer
  • VLC
  • Antivirus
  • Google Chrome

Husk, at vi ikke automatisk oppdaterer de programmene, du måtte ha installert, etter du mottok datamaskinen.

Hvor ofte oppdateres Windows 10?

Noen ganger vil du bli bedt om å forholde deg til en oppdatering av Windows 10. Det vil typisk være Creators Update, som kommer to ganger årlig, og som du bare skal akseptere. De kan ta opp til én time å installere.

Hvor ofte oppdateres tredjeparts programmer/software, som på forhånd var installert på Trygghetspakken, da jeg mottok den?

Det varierer alt etter når og hvor mange oppdateringer, det er til de forskjellige programmene. Som utgangspunkt oppdaterer vi tredjeparts programmer/software én gang i måneden. For en god ordens skyld får du her listen, med de programmer/software vi automatisk oppdaterer:

  • Java
  • Adobe Reader
  • Adobe Flash
  • Skype
  • Teamviewer
  • VLC
  • Antivirus
  • Google Chrome

Husk, at vi ikke automatisk oppdaterer de programmene, du måtte ha installert etter, at du mottok datamaskinen.

Sikkerhetskopi

Hvor ofte tar dere sikkerhetskopi av filene mine?

Vi tar sikkerhetskopi av alle brukermappene dine hver halvtime, når du har en dukaPRO serviceordning. Husk – datamaskinen skal være koblet til internettet, ellers fungerer sikkerhetskopieringen ikke.

Er det grenser for, hvor mye data jeg kan få sikkerhetskopiert?

Vi lagrer opp til 20GB av dine filer. Hvis du mot forventning bruker opp all plassen din, så ringer vi til deg, så du kan sortere i filene dine eller kjøpe ekstra plass. Husk – datamaskinen skal være koblet til internettet, ellers fungerer den automatiske sikkerhetskopieringen ikke.

Hvilke mapper på datamaskinen tar dere sikkerhetskopi av?

Vi tar automatisk sikkerhetskopi av Musikk-, Bilder-, Videoer-, Skrivebord- og Nedlastning-mappene. Vi lagrer ikke skjulte filer og mapper samt systemfiler. De heter typisk noe i stil med ".exe” og ”.msi”

Hjelp! Hvordan gjenskaper jeg filer og data fra sikkerhetskopi?

Først og fremst ta et dybt pust. Tech it easy – du ringer til oss, og så gjenskaper vi dine mistede filer og data for deg. Hvis du i alt stresset har glemt vårt telefonnummer, så kommer det her: 227 226 00.

Hvor lenge oppbevares filene, etter at jeg har slettet det på datamaskinen?

Vi beholder filene, etter at du har slettet det, i tretti dager. Ja – du hørte riktig. Du kan faktisk gjenskape slettede filer. Bare du kontakter oss innenfor tretti dager etter at du har slettet dem.

Hvor lang tid tar det, å ta sikkerhetskopi av min dukaPRO?

Det er avhengig av din internetthastighet og hvor stor datamengden er.

Eksempler på uploadhastigheter med 1 GB data:

2 Mbps = 1 time og 37 minutter
10 Mbps = 20 minutter
25 Mpbs = 7 minutter

Husk derfor, å la din datamaskin være slått på i litt tid, hvis du har lagt nye filer på din datamaskin.

Fantastisk kundeservice: Vi holder det vi lover, og vi gir oss ikke før det virker.

Vi hjelper med et smil, så ring til oss på 227 226 00

Ring til oss. Vi sørger for at du unngår IT som plager deg, og vi hjelper deg hvis du har spørsmål til bruken av din datamaskin.

Med en datamaskinløsning fra Duka har du ubegrenset tilgang til IT-support og fjernsupport, som ikke gir seg før det fungerer. Du får en datamaskin som er klar til bruk, og du har alltid en å gå til hvis du skulle være i tvil. Hos oss finnes det ingen dumme spørsmål – bare dumme svar.

Spørgsmål og svarKundeservice